loading...
جیران
محمد حسین بازدید : 226 پنجشنبه 08 خرداد 1393 نظرات (0)

هادی کاظمی نقش زهره در سریال شاهگوش

هادی کاظمی نقش زهره در سریال شاهگوش

بازیگر نقش های «نظام دو برره» و «بابا شاه» از تجربه همکاری با داوود میرباقری در سریال «شاهگوش» و نگاهش به کمدی گفته است. گفته های او را در ادامه مطلب بخوانید :

زهره از کجا آمد؟

من بار اول که با استاد میرباقری برخود داشتم دیدم چه قدر کار با این آدم راحت است. راحت به معنای این که هر چه می گویی می فهمد و متوجه می شود. اصلا نقشی که قرار بود من در «شاهگوش» بازی کنم این نبود. تعاریف دیگری داشت و قرار بود جور دیگر باشد اما با آقای میرباقری صحبت کردیم و به یک نتیجه مشترک رسیدیم. گفتم این کار را نکنیم چون هم این نقش دستمالی شده و هم به خاطرخصوصیاتش احتمال ممیزی اش زیاد است و نقش کامل عوض شد.یکی از ویژگی های شغل بازیگری خوب دیدن و خوب نگاه کردن است ما آدم هایی با مشخصه کاراکتر زهره اطراف مان زیاد داریم . البته زهره چیزی نیست که ابتدا در ذهنم بود طی صحبت با آقای میرباقری به حالات و خصوصیات کنونی اش رسیدیم.
ریزه کاری های نقش زهره

من نمی توانم بگویم بازیگری را صرفا از یک استاد یاد گرفته ام بلکه از هر کدام ذره ذره آموخته ام. یکی از آموزه ها که از یکی اساتید یاد گرفتم را هیچ وقت فراموش نمی کنم . ایشان می گفت :«بازیگر اول باید دست کاراکتر را بسازد.» یک بنا موقع حرف زدن یک شکل از دستش استفاده می کند و مدیر مدرسه به شکلی دیگر. این مدیر نمی تواند دستش را آزادانه رها کند بلکه ممکن است دستانش پشت کمرش باشد یا انگشتش حالت تحکم داشته باشد. زهره انسان نباتی است در لحظه خوشحال می شود در لحظه می شکند . آدمی قوی هم نیست برای همین از دستاش به صورت بازاستفاده می کند تا بگوید خیلی قوی است. حالا اگر بخواهم از زهره بگویم خیلی جزئی و ریز می شود. وقتی بازیگر قرار است شخصیتی را خلق کند ،‌به او موقعیتی داده می شود تا شخصیت را بیافریند. من تمام تلاشم را کرده ام تا هر کدام از نقش ها متفاوت از قبلی ها باشد. اساتید بزرگ من همین مردم هستند و در بین آن ها این تیکه کلام ها پر است. خیلی ها می گویند زهره شبیه فلان هم خدمتی ما است که موقع احترام نظامی کلا چپ و راست می شد .مابه ازای این نقش در جامعه موجود است برای همین محبوب شده. خود من ابتدا فکر نمی کردم «شاهگوش»این قدر مخاطب داشته باشد اما بازخوردهایی که داشتم نشان داد که مردم کار را خیلی دوست داشته اند. شاید بخشی از دلیل این دوست داشتن نزدیکی سریال به زندگی است. هر چه فیلم یا سریالی نزدیک تر به زندگی باشد مردم بیشتر آن می پیذیرند. من خودم «پایتخت» را دوست داشتم نه صرفا به خاطر دوستانی که در آن حضور داشتند بلکه به این خاطر که به واقعیت زندگی نزدیک بود.
چرا چهره هادی کاظمی در سریال ها تا این حد عوض می شود؟

اولا خیلی از بازیگران دوست دارند خودشان را بیشتر نشان بدهند برای همین حتی زمانی که بازی ندارند المانی از نقشی که بازی کرده اند را نگه می دارند. این سلیقه کاملا شخصی است چون یک نفر دوست دارد مردم او را بیشتر بشناسند. عده ای هم گریم سنگین را ترجیح می دهند چون می خواهند در جامعه راحت تر باشند. البته این ممکن نیست زیرا کسی که محبوب شود مردم صورت اصلی او را پیدا می کنند چنانچه این اتفاق برای خیلی از بازیگران و خود من رخ داده. دوما به شخصه دوست دارم گریم روی صورتم باشد به دلیل این که می خواهم چیزی جدید خلق کنم. اعتقاد دارم بازیگر هر نقشش باید با نقش دیگر متفاوت باشد.
مرز میان لودگی و کمدی

کمدی اساسا جزو ژانرهای خیلی سخت است به دلیل این که مرز کمدی و لودگی شاید تنها یک تار مو باشد و اگر نتوانی این مرز را کنترل کنی خیلی زود به آن طرف می افتی. بنابراین قبل از همه خود بازیگر باید حواسش جمع باشد. البته من درباره بازیگر صحبت می کنم نه آن عده از دوستان که به یک باره وارد کمدی شدند و قبلا کار دیگری می کردند ، هر چند نمی توان گفت همه شان بد هستند چون بین آن ها آدم خلاق هم پیدا می شود. به هر حال خود بازیگر می تواند متوجه شود که به کدام طرف دارد نزدیک تر می شود و اگر چشم سومش خوب کار کند می فهمد کارش از یک جایی به لودگی تنه می زند و اینجاست که باید فرار کند. مرز لودگی و کمدی «باور» خود بازیگر است. منِ نوعی باید باور کنم که این نقش را درست اجرا می کنم. اگر از باورم خارج شد قطعا از باور بیننده هم خارج می شود و آن موقع است که برای خنداندن زور می زنی و می افتی به دام لودگی.

عکس هادی کاظمی سریال شاهگوش

با تعریف «بازیگر کمدی و جدی» مشکل دارم

من کلا با این تعاریف مثل ‌بازیگر کمدی، بازیگر جدی یا فیلم کمدی،‌فیلم جدی مشکل دارم. می گویند سینما و تلویزیون آینه زندگی است در صورتی که خیلی از فیلم و سریال ها آینه زندگی نیستند. برای همین اگر قرار است آدمی بد باشد، مطلق بد می شود و اگر قرار است خوب باشد مطلق خوب می شود. در مورد کاراکترهای شوخ طبع هم همین گونه است. در حالی که شما خیلی ها را می بینید که بشدت شوخ طبع هستند اما در خلوت تنهایی شان سنگین بودن دل این آدم ها ، بد حال بودن و جدی بودن شان را می توان دید. من خودم موافق کمدی ای هستم که از جنس زندگی است و اگر روزی کارگردان شوم نمی گذرام کارم صرفا جدی باشد یا صرفا کمدی .
کمدین نیستم

من کمدین نیستم. به دلیل این که ما در ایران اصلا کمدین نداریم بلکه بازیگرانی داریم که کمدی هم کار می کنند.کمدین تعریفش مشخص است یعنی آدم هایی با یک وجه مشخص در همه فیلم و سریال ها؛ بدون هیچ تفاوتی ، بدون هیچ اتفاق خاصی. هیچ اصراری هم برای عوض کردن صورت ، تیپ ، لحن و … ندارند. مثل چارلی چاپلین که همیشه با مشخصاتش او را دیده ایم و دوست نداشته ایم او را شکل دیگری ببینیم. یا هارولد لوید ،لورل و هاردی ، ‌بن استیلر، آدام سندلر و …. این ها تعاریف شان مشخص است یعنی حتی تماشاگر حاضر نیست آن ها را در شکل و شمایلی دیگر ببیند. پس ما در ایران کمدین نداریم و اگر بوده درقدیم بوده .الان بازیگری مثل قدرت الله ایزدی (رشید) یک تیپ را بازی می کند و همیشه هم جالب و جذاب است و ملاحت دارد. بقیه بازیگران را نمی توان کمدین دانست. حتی بازیگری مثل اکبر عبدی که کلی فیلم کمدی بازی کرده را نمی توان کمدین نامید چون هیچ وقت هیچ نقشی را تکراری بازی نمی کند. و اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم
شبیه نقش هایی که بازی کرده ام نیستم

اصلا خودم شبیه نقش هایی که بازی کرده ام نیستم حتی درونیاتش هم شبیه من نبوده. من آدمی جدی و کاملا متفاوت از این نقش ها هستم. چهار پنج سال اخیر یکی از بدترین دوره های زندگی ام بوده ولی هرگز در بازی هایم نمود نداشته. در زمان «قهوه تلخ» کلا حالم بود. خیلی از دوستان لطف دارند و در مواجهه با ما حواسشان هست اما عده ای در لحظه می گویند ما را بخندان و وقتی با واقعیت هادی کاظمی مواجه می شوند می گویند چرا خودت را گرفتی؟ ! در همه دنیا بازیگرانی که کار کمدی هم می کنند محبوبت شان زیاد است اما در ایران از نگاه مسولان ،‌هنرمندان و عده قلیلی از مردم نگاه خوبی به این طیف وجود ندارد. کتمان نمی کنم که بخشی از این نگاه به خاطر نبود یا کمبود کار خوب است ولی این نگرش باعث حال بدی می شود. یکی از خاطرات بد من به مراسم تشییع مادرم برمی گردد که در سالن انتظار غسالخانه ایستاده بودم و چند نفر با موبایل نزدیک شدند و پرسیدند فیلم جدید چی دارید؟ در حالی که می دانستند من عزادارم … به نظر من با بازیگری که کار جدی کرده این گونه برخورد نمی کنند .

دانلود سریال شاهگوش | دانلود سریال شاهگوش با لینک مستقیم

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 324
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 42
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 245
  • آی پی دیروز : 61
  • بازدید امروز : 384
  • باردید دیروز : 145
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 965
  • بازدید ماه : 965
  • بازدید سال : 35,107
  • بازدید کلی : 243,011
  • کدهای اختصاصی

    خرید ساعت مچی

    |

    صفحات پاپ آپ popup window